De Hanze race is een zeil- openingstocht, meestal begin mei, met een wedstrijd karakter. Deze tocht werd in de begin jaren georganiseerd door de ZC ’37 en “De Riette”.

De tocht is al zo’n 34 keer gehouden. In die begin jaren ging de tocht zaterdag naar Enkhuizen en zondags weer terug naar Kampen.
Door de jaren heen nam de deelname toe, ook kleinere zeilboten gingen deelnemen en men besloot de tocht te verleggen naar Urk.

De laatste jaren wordt de tocht op het Ketelmeer gevaren, hebben geen rekening te houden met de Ketelbrug. De overnachting vindt plaats in Schokkerhaven en s’avonds is het een gezellig samenzijn onder het genot van een stukje muziek en een drankje.

Om dit allemaal te verwezenlijken zijn er een aantal sponsoren en zusterverenigingen die een duit in het zakje doen.

In 2017 word de Hanzerace weer gehouden op 13 en 14 mei, inschrijving vrijdag 12 mei 20.00 uur tot 22.00 uur of zaterdag ochtend tussen 08:30-09:00 Locatie: WSV de Riette

Prijsuitreiking zondagmiddag 14 mei Schokkerhaven.

Het Hanze comité bestaat uit leden van de ZC ’37, De Riette en het Koggeschip. Wilt u meer weten over deze openingstocht dan kunt u contact opnemen met de heer Brando Smit via tel. 06-30902604.